Amerykański „Institute for the Future” już w 2011 roku opublikował raport „Future Work Skills 2020”, w którym wskazał na kompetencje ułatwiające możliwości, jakie niosą za sobą zmiany w gospodarce, takie jak:
-
Rozwój inteligentnych maszyn i systemów, mający na celu odciążenie pracownika
z powtarzalnych zadań
-
Nowe sposoby komunikacji wymagające kompetencji cyfrowych do korzystania
z elektronicznych środków przekazu,
-
Big Data – czyli korzystanie z dużych zbiorów danych
- Wzrost średniej długości życia i związana z tym dłuższa aktywność zawodowa
-
Super struktury organizacyjne – kooperacja obszarów biznesowych ulokowanych
w różnych częściach świata,
-
Globalnie połączony świat, czego konsekwencją jest konieczność ciągłej wymiany informacji
w reakcji na sygnały rynkowe.
Wpływ wymienionych zmian jest odczuwalny we wszystkich branżach. Przykładem może być zwiększenie skali działalności EY - firmy doradczej świadczącej usługi dla podmiotów z różnych sektorów. Korzystając z powyższych trendów EY obsługuje więcej klientów, w większej liczby miejsc niż kiedykolwiek wcześniej. Tak jak i inne przedsiębiorstwa, EY działa w warunkach niepewności, ale naszą rolą jest wskazywanie właściwej drogi w ciągle zmieniającym się świecie.
Opisane trendy i ich wpływ na rynek pracy, wymuszają połączenie potencjału ludzkiego, automatyzacji, aktywów i crowdsourcingu, w celu kreowania miejsca pracy nadążającego za otaczającymi nas zmianami. W wykonywaniu nudnych i powtarzalnych zadań coraz częściej zastępują nas boty. W rezultacie tego pracodawcy są w stanie zapewnić pracownikom ważniejsze czy bardziej kreatywne zadania. Wiedza przyswajana dzisiaj, za kilka lat może okazać się nieaktualna. Dlatego podczas planowania kariery warto pamiętać o zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji, które dzisiaj nazywane są kompetencjami przyszłości. Zaliczają się do nich:
-
Wnioskowanie – czyli umiejętność znalezienia ciągu przyczynowo skutkowego w otaczającym nas szumie informacyjnym
-
Inteligencja społeczna – empatia, łatwość nawiązywania relacji oraz budowania zaufania
-
Nieszablonowe myślenie adaptacyjne – kreowanie rozwiązań wykraczających poza utarte schematy
-
Kompetencje międzykulturowe – współpraca z osobami reprezentującymi różne środowiska
-
Synteza danych – łatwość zestawiania ze sobą dużych partii danych w celu odnalezienia zależności
-
Biegłość w nowych mediach – predyspozycja do tworzenia komunikatów dostosowanych do odbiorcy oraz krytycznej oceny fake newsów,
-
Multidyscyplinarność – rozumienie zagadnień z wielu dziedzin
-
Myślenie projektowe – zdolność do rozłożenia skomplikowanych zadań na szereg prostych czynności, które prowadzą do określonego celu
-
Radzenie sobie z przeładowaniem informacyjnym – wyodrębnianie najważniejszych informacji i nadawanie im odpowiednich priorytetów,
-
Współpraca wirtualnych zespołów – predyspozycja do wykorzystywania komunikatorów, zastępujących bądź uzupełniających fizyczną obecność współpracowników.
Już teraz w trakcie rekrutacji w EY oceniamy potencjał kandydatów oraz to, w jakim stopniu mogą rozwinąć u nas wspomniane kompetencje przyszłości. Ciągle usprawniamy i dopasowujemy ofertę szkoleniową do potrzeb biznesowych. Aby lepiej przygotować się na możliwości oferowane przez erę automatyzacji, wyposażamy pracowników w narzędzia mające na celu efektywne przygotowanie ich do działania i wskazywania najlepszych rozwiązań. Jednym z nich jest unikalny system EY Badges, czyli program umożliwiający zdobycie odznak potwierdzających zdobycie kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia projektowego w EY. Odznaki certyfikujące umiejętności techniczne, takie jak wizualizacja danych, sztuczna inteligencja, czy transformacja danych, są uznawane w biurach EY na całym świecie, a pracownicy mogą się nimi pochwalić również w CV czy mediach społecznościowych.
Odpowiedzią na potrzebę rozwijania umiejętności menedżerskich, jest Moja Mapa. To program szkoleń wybieranych i dostosowywanych indywidualnie przez każdego pracownika. W ofercie znajdują się szkolenia doskonalące umiejętności twarde, takie jak zarządzanie projektami, ale też miękkie – z obszaru warsztatu lidera np. motywowanie przedstawicieli różnych pokoleń, zarządzanie czasem. Interesującą propozycją jest otwarcie dla wszystkich EYerów biblioteki około 2000 szkoleń online na platformie „Udemy for business” - światowego lidera rynku szkoleń wirtualnych. Znajdują się tam kursy doskonalące kwalifikacje wykorzystywane w codziennej pracy, ale też w życiu prywatnym jak na przykład nauka gry na gitarze.
Programy szkoleń i certyfikacji kompetencji przyszłości uzupełnia polityka elastyczności, której podlegają wszyscy pracownicy EY. Pozwala ona na samodzielne dostosowywanie miejsca (praca indywidualna lub zespołowa, w biurze, w domu lub w dowolnym miejscu) i czasu pracy (brak sztywnych godzin przychodzenia do pracy, możliwość pracy przez 10, 11 lub 12 miesięcy w roku). W ten sposób dajemy ludziom narzędzia potrzebne do samodzielnego zarządzania swoim rozwojem i skierowania go w wymarzonym kierunku.
Era automatyzacji pracy już się rozpoczęła i aby w wykonywaniu codziennych zadań nie zastąpiły nas roboty należy stale podnosić swoje kwalifikacje. Warto już w czasie studiów wybrać na praktyki firmę, która stawia na rozwój swoich pracowników, a będąc pracownikiem dobrze jest stale podnosić swoje kwalifikacje i korzystać z pełni możliwości, jakie stwarza nam pracodawca.
Aktualne oferty pracy i praktyk w EY znajdziesz na ey.com.pl/kariera.
Edyta Sobótka, EY